رسانه تخصصی آموزش عالی

تکمیل ظرفیت دکتری 1401 – احتمال برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۱ وجود دارد؟

این سوال که چرا «تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۱» برگزار نمی شود و یا احتمالش هست دفترچه ثبت نام تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۱ منتشر شه؟ توسط خیلی از کاربران اینستاگرام اخبار دکتری پی اچ دی نیوز ( phdnews.ir ) پرسیده شده، که در این گزارش قصد داریم به پاسخ این سوالات بپردازیم.

تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۱ ، چرا ممکنه برگزار بشه یا نشه؟

تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد و سراسری جزء آخرین مرحله از ثبت نام تا پذیرش آزمون دکتری امسال نیست و دفترچه تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۱ منتشر نمی شود چراکه برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت دکتری منتفی است.

به گزارش پی اچ دی نیوز ( PhdNews.ir ) ، شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال 98 تصمیم به عدم برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت دکتری گرفت. از جمله دلایل این تصمیم، می توان به ظرفیت محدود در هر رشته محل و جابجایی دانشجو بین دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی اشاره کرد. بنابراین در سال ۱۴۰۱ نیز مرحله تکمیل ظرفیت برای دکتری در نظر گرفته نشده است.

با این وجود اگر تغییری در نظر این شورا به وجود بیاد، آن را در اینستاگرام هم اطلاع رسانی می کنیم. دوستانی که اخبار دکتری را پیگیری می کنند می توانند یک پیام دایرکت در اینستاگرام اخبار دکتری پی اچ دی نیوز با آدرس دقیق phdnews.ir ارسال کنند تا اگر خبر مهمی درباره تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۱ ( آزاد و سراسری ) منتشر شد، براشون ارسال کنیم.

در ادامه به شکایت های داوطلبان آزمون دکتری ، از سازمان سنجش می پردازیم که خواستار برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دکتری شده اند.

شکایت با موضوع عدم برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری

در یک شکایت از شورای سنجش و پذیرش و همینطور سازمان سنجش آموزش کشور، ابطال مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو با موضوع عدم برگزاری تکمیل ظرفیت در دوره دکتری تخصصی (سال ۹۸) مطرح شد.

دلایل شاکی برای لغو مصوبه ممنوعیت تکمیل ظرفیت دکتری

اقدام شورای سنجش و پذیرش دانشجو صراحتاً مغایر با بند ۳ اصل سوم همچنین اصل سی ام قانون اساسی است. عدم برگزاری تکمیل ظرفیت موجب خالی ماندن ظرفیت های اعلامی توسط دانشگاه ها شده و با روح و متن قانون اساسی و برنامه ششم توسعه کشور در تضاد است.

از طرفی مطابق تبصره ۲ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو صرفاً مسئولیت سنجش داوطلبان به سازمان سنجش آموزش کشور سپرده شده است و پذیرش دانشجو بر عهده دانشگاهها می باشد.

لذا تقاضای ابطال مصوبه فوق به دلیل مغایرت با قانون اساسی ، قانون عالی و تخطی از صلاحیت مورد استدعاست.

دادنامه شماره ۱۱۸۳-۹۹۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۱۱۸۲

پاسخ سازمان سنجش به شکایت از عدم برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری چه بود؟

طبق ماده ۲ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی مصوب مجلس شورای اسلامی ، برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجو می باشد.

بر خلاف ادعای شاکی ظرفیت هیچ دانشگاهی در دوره دکتری خالی نمی ماند. مگر اینکه هیچ یک از داوطلبان متقاضی آن کد رشته ، حد نصاب تعیین شده از سوی دانشگاه را کسب نکرده باشند.

موضوع تکمیل ظرفیت در آزمون های تحصیلات تکمیلی سال ۹۸ در جلسه دوازدهم شورا مورخ ۱/۸/۹۸ مطرح و مصوب شد برای آزمون های کارشناسی ارشد انجام شود ، اما در خصوص دوره دکتری به دلیل اینکه امکان تشکیل کلاس و ارائه واحد به شخص پذیرفته شده وجود ندارد مقرر شد این امر انجام نشود.

لذا اقدامات صورت گرفته منطبق با مقررات و بر اساس مطالبه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و دانشگاهها بوده است ، رد شکایت مطروحه مورد استدعاست.

رای نهایی به درخواست لغو مصوبه عدم برگزاری تکمیل ظرفیت

به گزارش پی اچ دی نیوز، در نهایت با درخواست شاکی برای ابطال مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو با موضوع عدم برگزاری تکمیل ظرفیت در دوره دکتری تخصصی، مخالفت می شود. رأی هیأت تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی به شرح زیر است:

در خصوص درخواست ابطال بند سوم مصوبه جلسه شماره ۱۲ شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ ۱/۸/۱۳۹۸ دایر بر عدم انجام فرایند تکمیل ظرفیت در مقطع دکتری ، نظر به اینکه به موجب ماده ۲ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی به شورای سنجش و پذیرش دانشجو محول شده است و با توجه به وظایف و اختیارات مقرر برای این شورا به شرح ماده ۳ این قانون و از آنجا که علت عدم موافقت یا انجام فرایند تکمیل ظرفیت در مقطع دکتری ، ظرفیت محدود در هر رسته محل و جابجایی دانشجو بین دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی اعلام شده است که موجه به نظر می رسد. بر این اساس بند مورد اعتراض چون در چارچوب اختیارات مرجع تصویب کننده بوده و مغایرتی با قانون و از جمله بند ۳ اصل سوم و اصل ۳۰ قانون اساسی که مورد استناد شاکی قرار گرفته است نیز ندارد ، حکم به رد شکایت صادر و اعلام می گردد. این رأی به تجویز بند (ب) ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ، ظرف بیست روز از سوی ده نفر از قضات دیوان یا رئیس دیوان قابل اعتراض می باشد.

رأی هیأت تخصصی فرهنگی ، آموزشی و پزشکی

درباره اولین شکایت از نحوه اجرای آزمون دکتری بخوانید: ماجرای داوطلبی که از شیوه اجرایی آزمون دکتری به دیوان عدالت اداری شکایت کرد

خالی ماندن صندلی دانشگاه ها با عدم تکمیل ظرفیت در دوره دکتری

تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ نیز طبق مصوبه شورای سنجش برگزار نمی شود. سخنگو و معاون پارلمانی و امور مجلس دانشگاه آزاد، درباره آخرین تصمیمات دانشگاه آزاد برای برگزاری تکمیل ظرفیت دوره های دکتری در این دانشگاه گفت: در برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰، تصمیم‌های شورای سنجش و پذیرش برای ما الزام آور است.

با توجه به اینکه این دانشگاه صندلی خالی و ظرفیت خوبی دارد، علاقه مند هستیم تکمیل ظرفیت داشته باشیم.

احمد حیدری، سخنگو و معاون پارلمانی و امور مجلس دانشگاه آزاد

جدیدترین اخبار دکتری را از طریق سایت پی اچ دی نیوز پیگیری کنید

تکمیل ظرفیت دکتری ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد و سراسری طبق قانون برگزار نخواهد شد و دفترچه تکمیل ظرفیت دکتری منتشر نمی شود. با توجه به اینکه سایت پی اچ دی نیوز، آخرین اخبار دکتری را پوشش می دهد، شما می توانید با دنبال کردن پی اچ دی نیوز در اینستاگرام، از آخرین اخبار و اطلاعیه های آزمون دکتری و دکتری بدون آزمون باخبر شوید.

صفحه مرتبط : اخبار دکتری آزاد