رسانه تخصصی آموزش عالی

دکتری بدون آزمون چیست و امتیازات مصاحبه دکترای آن چه فرقی دارد؟

دکتری بدون آزمون چیست؟

دکتری بدون آزمون یکی از شیوه های ورود به مقطع دکتری تخصصی در ایران است که داوطلبان نیازی به ثبت نام در کنکور دکتری ندارند.

در صورتی که متقاضیان شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون را نداشته باشند، می توانند در کنکور دکتری ۱۴۰۲ ثبت نام کنند که اخبار دکتری مربوط به اطلاعیه ها و زمان ثبت نام آزمون دکتری ، از طریق سایت آزمون دکتری پی اچ دی نیوز با آدرس دقیق phdnews.ir اطلاع رسانی می شود.

در پاسخ به سوال «دکتری بدون آزمون چیست؟» ابتدا به انواع پذیرش بدون آزمون دکتری خواهیم پرداخت و سپس آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان دکتری وزارت علوم را بررسی خواهیم کرد.

انواع پذیرش بدون آزمون دکتری چیست؟

دکتری بدون آزمون در دو نوع رایگان و پولی است. در نوع رایگان، پذیرش طبق آیین نامه استعداد درخشان دکتری وزارت علوم است. پی اچ دی نیوز در این گزارش به این آیین نامه و شرایط آن خواهد پرداخت.

همچنین فراخوان ثبت نام دکتری استعداد درخشان دوره روزانه دانشگاه های دولتی از زمستان آغاز و تا پایان فصل بهار ادامه دارد و هر دانشگاه در سایت خود اطلاعیه های ثبت نام را منتشر می کند. متقاضیان پس از بررسی مدارک، در صورت داشتن شرایط لازم به مصاحبه دکتری دعوت می شوند.

ثبت نام مصاحبه دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد (به جز پردیس های بین الملل) نیز همزمان با سایر متقاضیان این دانشگاه در اردیبهشت ماه و از طریق سایت انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد (azmoon.org) انجام می شود.

انواع دکتری بدون آزمون چیست؟
نوع دکتری بدون آزمونشرایط و چگونگی ثبت نام دکتری بدون ازموندکتری پولی
پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه های دولتی (دوره روزانه)با استفاده از آیین نامه استعداد درخشان وزارت علوم که در ادامه گزارش پی اچ دی نیوز به آن پرداخته شده است.
ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه های دولتی از طریق فراخوان پذیرش در سایت خود دانشگاه ها می باشد که از زمستان آغاز می شود و تا اواخر بهار ادامه دارد.
خیر
پذیرش بدون آزمون پردیس خودگردان دانشگاه های دولتیثبت نام دکتری پردیس خودگردان از طریق سایت دانشگاه ها در دو نوبت خرداد و آبان است که توسط پی اچ دی نیوز اطلاع رسانی می شود.بله
پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه آزاد (‌ به جز پردیس های بین الملل)پذیرش با استفاده از آیین نامه استعداد درخشان دانشگاه آزاد انجام می شود.
ثبت نام از طریق سایت آزمون دکتری دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.org در اردیبهشت ماه همزمان با انتخاب رشته خواهد بود.
بله
پذیرش بدون آزمون دکتری پردیس بین الملل دانشگاه آزاد امارات ، کیش و قشمپذیرش مستقیم توسط دانشگاه آزاد در آبان ماه می باشد که توسط سایت آزمون دکتری پی اچ دی نیوز اطلاع رسانی خواهد شد.بله
پذیرش بدون کنکور دکتری پیام نوراز طریق سامانه ثبت نام مرکز بین الملل دانشگاه پیام نور از اواخر آبان تا آذر ماه و با احتمال تمدید زمان ثبت نام تا دی ماه ۱۴۰۱ که توسط سایت پی اچ دی نیوز ( phdnews.ir ) اطلاع رسانی رسانی می شود.بله
انواع دکتری بدون آزمون

همانطور که در جدول بالا مشخص شده است دکتری پردیس خودگران دانشگاه های دولتی از نوع دکتری پولی است که پذیرفته شدگان باید شهریه پرداخت کنند.

داوطلبان می توانند سوالات خود را در کامنت های اینستاگرام اخبار دکتری پی اچ دی نیوز (phdnews.ir) مطرح کنند.

تفاوت مصاحبه دکتری استعداد درخشان با مرحله مصاحبه آزمون دکتری چیست؟

انجام مصاحبه دکتری بدون آزمون همزمان با مرحله دوم آزمون دکتری برگزار می شود، با این تفاوت که نحوه محاسبه امتیازات مصاحبه داوطلبان کنکور دکتری، توسط خود دانشگاه ها تعیین می شود و ممکن است در بین همه دانشگاه یکسان نباشد. اما امتیازات پژوهشی، آموزشی و مصاحبه در دکتری بدون آزمون طبق آیین نامه استعداد درخشان محاسبه می شود و برای همه دانشگاه یکسان است.

در ادامه بطور کامل آیین نامه پذیرش دکتری استعداد درخشان وزارت علوم قرار داده شده است.

آیین نامه پذیرش دکتری استعداد درخشان وزارت علوم

با توجه به اینکه دکتری بدون آزمون در دوره روزانه دانشگاه های دولتی از طریق آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری است، در این گزارش پی اچ دی نیوز به قسمت های مختلف آن می پردازیم. در مقدمه این آیین نامه آمده است:

در اجرای سیاست‌های حمایت و هدایت استعدادهای درخشان مصوب جلسه 419 مورخ 77/2/22 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند 5 بخش ج از ماده 2 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب جلسه مورخ 83/5/18 مجلس شورای اسلامی مبنی بر برنامه‌ریزی برای شناسایی و حمایت از استعدادهای درخشان و هدایت آنها به سمت اولویت‌های راهبردی کشور در حوزه‌های مختلف علوم و نیز در اجرای ماده 18 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت‌های هدفمند مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران علمی و فناوری و به منظور تسهیل ادامه تحصیل برگزیدگان علمی، آیین‌نامه زیر تدوین می‌شود.

تعاریف: به منظور رعایت اختصار، واژه‌های زیر در این آیین‌نامه به کار می‌رود.

واژهتعریف
وزارتوزارت علوم، تحقیقات و فناوری
سازمان سنجشسازمان سنجش آموزش کشور
دانشگاههر یک از دانشگاهها و موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی کشور که طبق مقررات وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می‌کنند
کد محل تحصیلهر یک از کدهای محل تحصیل مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی در سال ورود دانشجو به دانشگاه
هم رشته- هم ورودیدانشجویان ورودی در هر یک از کد محل‌های تحصیل مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون‌های سراسری و تحصیلات تکمیلی سازمان سنجش
تعریف واژه های استفاده شده در آیین نامه استعداد درخشان دکتری

آیین نامه پذیرش بدون آزمون دکتری استعدادهای درخشان شامل ۶ ماده است که در ادامه توضیح داده شده است.

ماده ۱ – پذیرش بدون آزمون دکتری در آیین نامه استعداد درخشان چیست؟

ماده یک آیین نامه استعداد درخشان دکتری به ظرفیت پذیرش بدون آزمون دکتری می پردازد. به گزارش پی اچ دی نیوز طبق این ماده، ۲۰ درصد از ظرفیت پذیرش دکتری روزانه به فارغ التحصیلان استعداد درخشان تعلق می گیرد.

داﻧﺸﮕﺎه اﺧﺘﻴﺎر دارد ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻣﻌﺎدل ﺑﻴﺴﺖ درﺻﺪ از ﻇﺮﻓﻴﺖ ﭘﺬﻳﺮش ﺑﺎ آزﻣﻮن ﺷﻴﻮه آﻣﻮزﺷﻰ- ﭘﮋوﻫﺸﻰ دوره روزاﻧﻪ دﻛﺘﺮی ﺧﻮد در ﻫﺮ ﻛﺪ رﺷﺘﻪ ﻣﺤﻞ ﺗﺤﺼﻴﻞ را از ﺑﻴﻦ داﻧﺶ آﻣﻮﺧﺘﮕﺎن دوره ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻰارﺷﺪ داﺧﻞ ﻛﺸﻮر و ﻣﻮرد ﺗﺎﻳﻴﺪ وزارت ﻳﺎ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دوره ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻰ ارﺷﺪ داﺧﻞ ﻛﻪ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎن ﺷﻬﺮﻳﻮر ﻣﺎه ﺳﺎل درﺧﻮاﺳﺖ ﭘﺬﻳﺮش، داﻧﺶ آﻣﻮﺧﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺎزاد ﺑﺮ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﺎ رﻋﺎﻳﺖ ﺷﺮاﻳﻂ زﻳﺮ ﭘﺬﻳﺮش ﻛﻨﻨﺪ.

ماده یک آیین نامه پذیرش استعداد درخشان دکتری

در ادامه پی اچ دی نیوز به شرایط ثبت نام دکتری بدون آزمون که موضوع این ماده است،می پردازد.

شرایط ثبت نام دکتری بدون آزمون چیست؟

شرایط ثبت نام بدون کنکور دکتری طبق آیین نامه استعداد درخشان شامل ۳ شرط اصلی است. به گزارش پی اچ دی نیوز ، بیشتر متقاضیان ورود به دکتری بدون آزمون به دلیل شرط دوم این آیین نامه، نمی توانند از امتیاز استعداد درخشان استفاده کنند چراکه مدت زیادی از فارغ التحصیلی آنها می گذرد، بنابراین به داوطلبان توصیه می شود در صورتی که به تازگی فارغ التحصیل شده اید حتما از این فرصت استفاده کنند.

سه شرط اصلی پذیرش بدون آزمون دکتری استعداد درخشان:

  1. داﺷﺘﻦ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻛﻞ ۱۶ و ﺑﺎﻻﺗﺮ در دوره ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻰ و ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻛﻞ ۱۷ و ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب ﻧﻤﺮه ﭘﺎﻳﺎن ﻧﺎﻣﻪ در دوره ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻰارﺷﺪ.
  2. ﺑﻴﺶ از دو ﺳﺎل از ﺗﺎرﻳﺦ داﻧﺶ آﻣﻮﺧﺘﮕﻰ ﻣﺘﻘﺎﺿﻰ ﻧﮕﺬﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
  3. ﻛﺴﺐ ﺣﺪاﻗﻞ ۷۰ اﻣﺘﻴﺎز از ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎی آﻣﻮزﺷﻰ؛ ﭘﮋوﻫﺸﻰ و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ( کسب حداقل ۱۰ امتیاز از امتیازات پژوهشی و کسب حداقل ۴ امتیاز از مدرک زبان بخش امتیازات آموزشی الزامی است. مطابق با جدول ارزشیابی که در ادامه همین گزارش در پی اچ دی نیوز به آن می شود.)

در ادامه ۲ تبصره مهم وجود دارد که به سوال زیر پاسخ می دهد:

شرایط ثبت نام دکتری بدون آزمون کدام دانشگاه ها طبق آیین نامه استعداد درخشان وزارت علوم نیست؟

با توجه به تبصره ۱ آیین نامه استعداد درخشان دکتری وزارت علوم، پردیس های بین الملل (‌خودگردان) ، دانشگاه آزاد، پیام نور ، غیرانتفاعی مجاز به استفاده از این آیین نامه ، برای ثبت نام دکتری بدون آزمون (استعداد درخشان) نیستند.

یعنی شرایط ثبت نام دکتری بدون آزمون که قبل تر به آنها اشاره شد، فقط برای پذیرش رایگان دکتری بصورت استعداد درخشان در دوره روزانه دانشگاه های سراسری است و دکتری پولی محسوب نمی شود.

پذیرش دانش‌آموختگان حائز شرایط این آیین نامه، بدون پرداخت شهریه تحصیلی است.

تبصره ۲ ماده ۱ آیین نامه دکتری استعداد درخشان وزارت علوم

ماده ۲ – ثبت نام دکتری بدون آزمون هر دانشگاه چند بار در سال است؟

در این ماده گفته شده که دانشگاه ها فقط یک بار در سال، آن هم تا پایان شهریور ماه فرصت دارند اعلام فراخوان پذیرش بدون آزمون از طریق آیین نامه استعداد درخشان داشته باشند. به گزارش سایت اخبار دکتری پی اچ دی نیوز ( PhdNews.ir ) معمولا ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه های دولتی از زمستان شروع و تا اواخر بهار ادامه دارد.

دانشگاه می تواند فقط یک بار تا اول شهریور ماه هر سال نسبت به پذیرش حائزین شرایط، اقدام نماید. اسامی پذیرفته شدگان باید توسط معاون آموزشی دانشگاه برای تایید صلاحیت عمومی به سازمان سنجش ارسال شود و قطعی شدن ثبت نام منوط به تایید سازمان مذکور است.

ماده ۲ آیین نامه دکتری بدون آزمون استعداد درخشان

ماده ۳ – مرتبط بودن رشته برای دکتری بدون آزمون توسط چه کسی تشخیص داده می شود؟

به گزارش پی اچ دی نیوز ثبت نام دکتری بدون آزمون فقط در رشته یکسان یا مرتبط با رشته کارشناسی ارشد مجاز است. اما تشخیص مرتبط بودن آن توسط گروه آموزشی یا تایید شورای آموزشی دانشگاه، انجام می شود.

پذیرش افراد مشمول این آیین نامه، در همان رشته تحصیلی یا رشته های تحصیلی مرتبط با رشته تحصیلی دوره کارشناسی ارشد متقاضی، به تشخیص گروه آموزشی و تایید شورای آموزشی دانشگاه امکان پذیر است.

ماده ۳ آیین نامه ثبت نام دکتری بدون آزمون استعداد درخشان

ماده ۴ – آیا تغییر رشته در دکتری بدون آزمون مجاز است؟

پس از ثبت نام در دکتری بدون آزمون و پذیرش از طریق استعداد درخشان، امکان تغییر رشته یا تغییر دانشگاه وجود ندارد.

تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته شده بر اساس این آیین نامه، مجاز نیست.

ماد ۴ آیین نامه دکتری استعداد درخشان وزارت علوم

ماده ۵ – سازمان سنجش چه نقشی در پذیرش دکتری بدون آزمون دارد؟

به گزارش پی اچ دی نیوز، نظارت بر اجرای آیین نامه دکتری استعداد درحشان برعهده سازمان سنجش است.

مسئولیت حسن اجرای این آیین نامه و هرگونه پاسخگویی قانونی مترتب بر آن بر عهده دانشگاه پذیرنده است، نظرات بر اجرا بر عهده سازمان سنجش و شرح و تفسیر مفاد آن بر عفده معاونت آموزشی وزارت خواهد بود.

ماده ۵ آیین نامه پذیرش دکتری بدون آزمون وزارت علوم

خبر مرتبط: تغییرات آزمون دکتری ۱۴۰۲ و ماجرای شکایت از سازمان سنجش

ماده ۶ – آیا این آیین نامه جایگزین سایر مصوبات پذیرش بدون آزمون دکتری می شود؟

این آیین نامه جدیدترین قانون ثبت نام دکتری بدون آزمون است که توسط پی اچ دی نیوز از سایت وزارت علوم بازنشر شده است.

این آیین نامه مشتمل بر یک مقدمه، شش ماده و دو تبصره در تاریخ ۱۳۹۳/۰۳/۲۷ به تصویب شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید و جایگزین ماده ۸ «آیین نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر» ( ابلاغیه شماره ۲۲۳۵۴ و مورخ ۹۱/۳/۲) و سایر مصوبات مربوط به پذیرش بدون آزمون در دوره دکتری می شود و برای پذیرش دانشجو از سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ لازم الاجراست.

ماده ۶ آیین نامه استعداد درخشان دکتری تخصصی وزارت علوم

در ادامه جداول ارزشیابی داوطلبان بدون آزمون دکتری برای کاربران سایت پی اچ دی نیوز قرار گرفته است.

امتیاز مقاله در دکتری بدون آزمون چگونه محاسبه می شود؟

امتیاز مقاله در دکتری بدون آزمون وابسته به نوع مقاله است. بطور مثال:

  • امتیاز مقاله علمی پژوهشی مرتبط با پایان نامه :مطابق آیین نامه ارتقا، حداکثر ۷ امتیاز دارد.
  • امتیاز مقاله علمی ترویجی مرتبط با پایان نامه: مطابق آیین نامه ارتقا، حداکثر ۳ امتیاز دارد.
  • امتیاز مقاله کنفرانسی داخلی حداکثر ۱ است.
  • امتتاز مقاله کنفرانسی خارجی حداکثر ۲ است.

حداکثر امتیاز سایر فعالیت های پژوهشی مانند چاپ کتاب و ثبت اختراع برای مصاحبه دکتری بدون آزمون در زیر لیست شده است:

  • امتیاز گواهی ثبت اختراع بین المللی : حداکثر ۷ امتیاز
  • امتیاز گواهی ثبت اختراع داخلی : حداکثر ۵ امتیاز
  • امتیاز برنده شدن در جشنواره داخلی : حداکثر ۳ امتیاز
  • امتیاز برگزیدگی در جشنواره بین المللی : حداکثر ۷ امتیاز
  • امتیاز تالیف یا ترجمه کتاب ، حداکثر ۴ است.
  • امتیاز پایان نامه کارشناسی ارشد در صورتی کیفیت بسیار خوبی داشته باشد حداکثر ۲ است و اگر کیفیت آن عالی باشد حداکثر ۴ امتیاز دارد.

با توجه به جدول نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی در آیین نامه پذیرش استعداد درخشان دکتری ، سقف امتیازی برای هر نوع فعالیت نیز در نظر گرفته شده است بطوری که اگر متقاضی دکتری بدون آزمون چندین مقاله پژوهشی داشته باشد نمی توانند بیشتر از ۲۲ امتیاز از این قسمت کسب کند.

نوع فعالیت پژوهشی دکتری بدون آزمونحداقل امتیازحداکثر امتیاز
1-1- مقالات علمی پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با پایان نامه
1-2- گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
1-3- برگزیدگی در جشنواره های علمی معتبر بین المللی (خوارزمی، فارابی، رازی و ابن سینا)
1022
مقالات علمی ترویجی مرتبط با پایان نامه6
مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی)4
تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی4
کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد4
مجموع امتیاز پژوهشی1040
نحوه محاسبه امتیازت پژوهشی در مرحله مصاحبه دکتری بدون آزمون طبق آیین نامه استعداد درخشان

به گزارش پی اچ دی نیوز، طبق جدول نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی، متقاضیان دکتری بدون آزمون استعداد درخشان باید حداقل ۱۰ امتیاز از موارد ۱-۱ و ۱-۲ و ۱-۳ کسب کنند.

امتیاز مدرک زبان در مصاحبه دکتری بدون آزمون چقدر است؟

امتیاز مدرک زبان MSRT یا MCHE بر اساس نمره به شرح زیر است:

نمره مدرک زبان MSRT یا MCHEحداکثر امتیاز
90-1008
857
806
755
704
امتیاز مدرک زبان MSRT یا MCHE در مصاحبه دکتری بدون آزمون طبق آیین نامه استعداد درخشان دکتری

به مدارک زبان MSRT یا MCHE که کمتر از 70 باشند در مصاحبه دکتری بدون آزمون، امتیازی تعلق نمی گیرد.


امتیاز مدرک زبان IELTS Equivalent بر اساس نمره کسب شده به شکل جدول زیر است:

نمره مدرک زبان آیلتس (IELTS Equivalent)حداکثر امتیاز
7-98
6.57
66
5.55
54
امتیاز مدرک زبان MSRT یا MCHE در مصاحبه دکتری بدون آزمون طبق آیین نامه استعداد درخشان دکتری

به مدرک زبان آیلتس که کمتر از 70 باشند در مصاحبه دکتری بدون آزمون، امتیازی تعلق نمی گیرد.


نمره زبان TOFEL و تولیمو نیز در دکتری بدون آزمون استعداد درخشان بصورت زیر امتیاز دهی می شود:

نمره TOFEL IBTنمره TOFEL Computerنمره TOFEL Paper+TOLIMOحداکثر امتیاز
100-120250-300600-6808
90-912325757
79-802135506
69-701965255
56-601735004
نحوه محاسبه امتیاز مدرک زبان تافل در مصاحبه دکتری بدون آزمون طبق آیین نامه استعداد درخشان دکتری

به نمرات تافل کمتر از جدول بالا امتیازی در پذیرش دکتری بدون آزمون تعلق نمی گیرد.

امتیاز تاثیر طول مدت تحصیل در قبولی دکتری بدون آزمون چقدر است؟

امتیاز تاثیر طول مدت تحصیل برای پذیرش دکتری بدون آزمون بر اساس مقطع تحصیل و تعداد نیمسال مشخص می شود.

امتیاز طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی بر اساس تعداد نیمسال به شرح زیر است:

تعداد نیمسال کارشناسیامتیاز برای دکتری بدون آزمون
63
72
81
امتیاز طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی برای دکتری بدون آزمون

امتیاز طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته نیز به شکل جدول زیر است:

تعداد نیمسال مقطع ارشدامتیاز برای دکتری بدون آزمون
23
32
41
جدول امتیاز تعداد نیمسال ارشد برای مصاحبه دکتری بدون آزمون طبق آیین نامه استعداد درخشان

در صورتی که متقاضی ثبت نام دکتری بدون آزمون در المپیادهای علمی دانشجویی صاحب رتبه باشد، امتیاز این بخش طبق جدول زیر محاسبه می شود:

رتبه المپیادامتیاز برای دکتری بدون آزمون
رتبه 1 تا 35
رتبه 4 تا 64
رتبه 7 تا 93
رتبه 10 تا 122
رتبه 13 تا 151
نحوه محاسبه رتبه المپیاد برای دکتری بدون آزمون طبق آیین نامه استعداد درخشان دکتری

امتیاز فعالیت های آموزشی برای دکتری استعداد درخشان بصورت جدول زیر محاسبه می شود:

نوع فعالیت آموزشی برای دکتری بدون آزمونحداقل امتیازحداکثر امتیاز
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی6
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته5
طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی3
طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته3
برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی5
داشتن مدرک زبان معتبر ( @@@ امتیاز مدرک زبان در مصاحبه دکتری بدون آزمون چقدر است؟ )48
مجموع امتیاز آموزشی430
نحوه محاسبه امتیازات آموزشی برای مصاحبه دکتری بدون آزمون بر اساس آیین نامه استعداد درخشان دکتری

جمع امتیاز از فعالیت های آموزشی حداکثر ۳۰ امتیاز می تواند باشد. به گزارش پی اچ دی نیوز، کسب حداقل ۴ امتیاز از نمره مدرک زبان معتبر برای پذیرش در دکتری بدون آزمون استعداد درخشان الزامی است.

امتیاز مصاحبه دکتری بدون آزمون چگونه محاسبه می شود؟

از متقاضیان پذیرش بدون کنکور دکتری از طریق استعداد درخشان، مصاحبه علمی گرفته می شود که نحوه محاسبه امتیازات مصاحبه دکتری و حداکثر امتیاز از هر شاخص در جدول زیر شرح داده شده است.

شاخص ازریابی مصاحبه دکتری متقاضی پذیرش استعداد درخشانحداکثر امتیاز
تسلط در تجزیه و تحلیل مسائل علمی و پاسخگویی به سوالات در مصاحبه دکتری3
وسعت نظر ، نوآوری و کارآفرینی3
شخصیت ، متانت و نحوه تعامل3
نگرش و اطلاعات فناورانه مرتبط با رشته تحصیلی3
توانایی فن بیان و انتقال مطالب3
همراستایی زمینه پژوهشی داوطلب با اولویت های علمی اعضای گروه15
جمع30
جدول امتیازات مصاحبه دکتری بدون آزمون طبق آیین نامه استعداد درخشان دکتری