رسانه تخصصی آموزش عالی

طرح حذف سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری؛ طرح پسادکتری جایگزین خدمت سربازی می شود.

خدمت سربازی دانشجویان دکتری با انجام پروژه تحقیقاتی

به گزارش پی اچ دی نیوز، وزیر علوم از جایگزینی خدمت سربازی فارغ التحصیلان دکتری با انجام پروژه تحقیقاتی به شکل امریه سربازی دکتری خبر داد. محمد علی زلفی گل در سفر خود به اصفهان، درباره جزئیات طرح سربازی فارغ التحصیلان دکتری گفت:

افراد فارغ التحصیل در سطح دکتری می‌توانند به جای خدمت سربازی بر اساس آنچه دانشگاه از آنها مطالبه می‌کند پروژه تحقیقاتی را دنبال کنند، آن را به نتیجه برسانند و حتی هزینه‌ای نیز بابت آن دریافت کنند و از سوی دیگر نیز مشکل خدمت سربازی آنها حل می‌شود.

محمد علی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری

پروژه های تحقیقاتی در چه زمینه های جایگزین سربازی فارغ التحصیلان دکتری می شود؟

زلفی گل با اشاره به اینکه هرچیزی که در حال حاضر در زمینه «علم و فناوری، صنایع نظامی و پزشکی» داریم، خروجی دانشگاه‌ها است، گفت از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود اثربخشی بیشتری در راستای رفع نیازهای جامعه داشته باشند.

حتما تماشا کنید : جزئیات حذف سربازی برای دکتری در مصاحبه خبری با وزیرعلوم

او درباره بهره برداری از پتانسیل دانشجویان دکتری برای خدمت سربازی به نحو شایسته بیان کرد:

طی رایزنی‌های انجام شده با ستاد کل نیروهای مسلح توافق شده که این افراد طرح تحقیقاتی در راستای نیازهای جامعه و صنایع نظامی و امنیتی و … زیر نظر یکی از اساتید دانشگاه ارائه دهند و این جایگزین خدمت سربازی دکتری آنها شود. مبلغی نیز برای این موضوع در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین شده است.

سخنان وزیر علوم، اصفهان

نظام ایده‌ها و نیازها (سامانه نان) چیست؟

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، استفاده دستگاه ها از یک درصد بودجه پژوهشی، مشروط به ثبت نیازهای خود در سیستم نظام ایده ها و نیازها با نام اختصاری “نان” است.

به گزارش پی اچ دی نیوز ( PhdNews.ir ) ، قرار است تا در این سامانه، نیازهای صنایع خصوصی و دولتی نمایه شوند و احتمالا برای دوره سربازی پسادکتری مورد استفاده قرار بگیرند.

حمایت از پایان نامه های ارشد و دکتری در راستای سامانه نان

هر استادی پایان‌نامه ارشد و دکتری خود را در راستای نیازهای موجود در این سامانه تعریف کند حمایت‌های ویژه‌ای دریافت خواهد کرد؛ هم از پایان‌نامه وی حمایت می‌شود و هم در آئین‌نامه ترفیع، ارتقا می‌یابد و در سهمیه دانشجوی ارشد و دکتری بیشتری می‌گیرد و حق‌التدریس آنها نیز افزایش می‌یابد.

زلفی گل، وزیرعلوم