رسانه تخصصی آموزش عالی

نتایج دکتری ۱۴۰۱ – تزار قبولی دعوت به مصاحبه دکتری چطور محاسبه می‌شود؟

نتایج دکتری ۱۴۰۱

به گزارش سایت پی اچ دی نیوز، نتایج آزمون دکتری ۱۴۰۱ امروز ( ۱۴۰۱/۰۱/۲۳ ) بصورت کارنامه اولیه در صفحه اعلام نتایج دکتری سازمان سنجش منتشر شد.

در این گزارش خبری قصد داریم به اعتراضات داوطلبان درباره تراز قبولی دکتری (رتبه لازم برای دعوت به مصاحبه دکتری) بپردازیم و در انتها نیز مهلت انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱ قرار داده شده است.

★ سایت پی اچ دی نیوز را به bookmark های مرورگر خود اضافه خود کنید تا در صورت اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱ ، بتوانید هرگونه اعتراض و نظرات درباره تراز قبولی دکتری دانشگاه ها را پیگیری کنید.

تزار قبولی دکتری چیست؟

با اعلام نتایج دکتری ۱۴۰۱ ، ممکن است نام تراز قبولی دکتری را زیاد بشنوید. اما تراز قبولی دکتری چیست؟

دو نوع تراز قبولی دکتری وجود دارد:

  1. تراز دعوت به مصاحبه دکتری (هنگام انتشار کارنامه انتخاب رشته دکتری 1401)
  2. حدنصاب قبولی در دکتری توسط دانشگاه ها در مرحله مصاحبه دکتری ( تعیین حدنصاب قبولی در دکتری توسط دیوان عدالت اداری ابطال شده است و اکنون غیر قانونی می باشد. پی اچ دی نیوز در یک گزارش کامل به تغییرات آزمون دکتری ۱۴۰۲ پرداخته و به حذف حدنصاب قبولی دکتری ۱۴۰۱ نیز اشاره کرده است.)

در این گزارش تنها به تراز قبولی برای دعوت به مصاحبه دکتری (مورد اول) خواهیم پرداخت.

★ هر زمان که سوالی درباره تراز قبولی دکتری داشتید می‌توانید در نظرات اینستاگرام دکتری پی اچ دی نیوز با آدرس دقیق ( phdnews.ir ) مطرح کنید.

منظور از تراز قبولی دکتری چیست؟

به نمره کل در کارنامه کنکور دکتری ۱۴۰۱ داوطلبان، تراز دکتری گفته می شود. منظور از تراز قبولی دکتری، حداقل نمره ای است که دانشگاه ها برای دعوت به مصاحبه در نظر می‌گیرند.

داوطلبان پس از انتخاب کد رشته محل دانشگاه ها در مهلت انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱ ، در صورتی که تراز لازم را داشته باشد به مصاحبه دکتری دانشگاه مورد نظر دعوت می‌شود.

بنابراین دانشگاه ها یک حدنصاب برای نمره کنکور داوطلبان تعیین می کنند تا رتبه های برتر کنکور دکتری ۱۴۰۱ را به مرحله مصاحبه علمی دعوت کنند.

در این مقاله به حدنصاب رتبه تعیین شده توسط دانشگاه ها، تراز قبولی در دکتری (یا تراز دعوت به مصاحبه دکتری) خواهیم گفت.

در لینکدین بخوانید : سوالات مصاحبه دکتری چیست؟

اعتراض به تراز دعوت به مصاحبه دکتری

درخواست کاهش تراز دانشگاه‌ها برای مصاحبه دکتری هر ساله توسط داوطلبان آزمون دکتری مطرح می شود، مانند این اعتراض به تراز دعوت به مصاحبه دکتری که سال گذشته مطرح شد:

نحوه احتساب ترازها و دعوت به مصاحبه متقاضیان دوره دکتری در طول چند گذشته به گونه‌ای گشته است که جمع کثیری از متقاضیان در سهمیه آزاد به رغم کسب رتبه‌ها و ترازهایی که در سنوات گذشته از آنها برای مرحله دوم پذیرش دعوت به عمل می‌آمد، موفق به کسب حد نصاب اعلامی نشده‌اند. این به وضوح خروج از قاعده و قانون مصوب کشور را نشان می‌دهد.

از مراجع مربوطه بخصوص وزارت علوم و معاونت‌های آموزشی دانشگاهها خواهشمندیم نسبت به کاهش ترازهای نجومی اعلام شده مساعدت بفرمایند.

درخواست داوطلب آزمون دکتری سال گذشته

این موضوع بسیار مهم است چرا که بسیاری از داوطلبان که مطمئن هستند در انتخاب رشته دکتری قبول می شوند، اما متاسفانه بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری ، به دانشگاه مورد نظر دعوت نمی شوند. مانند کاربر زیر که از این موضوع بسیار ناراحت است:

بله همین طور هست من تراز پارسال دانشگاهها را نگاه کردم انتخاب رشته کردم و مطمین بودم که قبول میشم در چند دانشگاه با همین ترازی که آوردم چون بیشتر از تراز دانشگاه های فوق بود ولی برای من زده بود که نمره تراز شما کمتر هست از تراز دانشگاه وخیلی ناراحت شدم.

یکی از داوطلبان کنکور دکتری سال گذشته

پی اچ دی نیوز تلاش می کند صدای داوطلبان کنکور دکتری باشد، برای اینکار از هشتگ #پی_اچ_دی_نیوز در شبکه اجتماعی توییتر استفاده کنید.

اعتراض به تراز دعوت به مصاحبه دکتری

چند سالی است که پس از برگزاری آزمون دکتری و اعلام نتایج دانشگاه‌ها برای دعوت به مصاحبه ترازی را به عنوان نصاب دانشگاه اعلام می‌کنند که باعث تضییع شدن حقوق شرکت‌کنندگان در آزمون می‌شود. در حالی که سهم مصاحبه در پذیرش دانشجو درصد بالایی دارد اما با اعلام تراز بسیاری از دانشجویان از این سهم محروم می‌شوند. این اقدام امسال با شدت بیشتری صورت گرفته و تراز اعلامی بسیاری را از حضور در مصاحبه دکتری محروم کرده است. خواهشمندم مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش این مورد را اصلاح کنند.

نوشته شده توسط ریحانه

اعتراض نسبت به بالا بودن تراز برخی دانشگاه ها

با سلام و عرض ادب و احترام، ما نسبت به بالا بردن تراز ناعادلانه برخی دانشگاهها معترضیم و این همه بی برنامگی و آشفتگی از هیچ نهادی قابل پذیرش نیست، کاملا در حق داوطلبانی که با سهمیه آزاد موفق به کسب رتبه برتر شده اند، اجحاف صورت گرفته است، لطفا تراز های نجومی را کاهش دهید…

نوشته شده توسط یک داوطلب

تزار قبولی در دکتری چطور محاسبه می‌شود؟

این سوالی است که برای بیشتر داوطلبان آزمون دکتری پیش می آید. یکی از داوطلبان رشته کارآفرینی با اعتراض به اینکه چرا باید تزار دانشگاه رازی در حد دانشگاه تهران باشد از سازمان سنجش نحوه محاسبه تراز قبولی دعوت به مصاحبه دکتری را پیگیری نموده است که پاسخ این سازمان در ادامه مقاله آمده است.

باسلام. اگر تراز دعوت به مصاحبه دانشگاه ها بر اساس نمره های داوطلبان هر سال متفاوت است پس در نظر گرفتن تراز برای دعوت به مصاحبه هم برای همه دانشگاه ها در یک رشته و در یک سال باید معقولانه و سنجیده باشد. چرا تراز دعوت به مصاحبه دانشگاه سطح ۱ کشور یعنی دانشگاه تهران برای رشته دکتری روزانه کارآفرینی در سال ۹۹ – ۴۶۱۸ در سال ۱۴۰۰ – همین رشته ترازش به ۴۶۲۰ میرسه فقط دو تا بالاتر از پارسال بوده – که کاملا منطقی است ولی تراز دانشگاه رازی کرمانشاه در رشته روزانه کارآفرینی از ۳۶۸۶ در سال ۹۹ به تراز ۴۳۷۵ برسد؟؟؟ یعنی با اختلاف ۶۸۹ تراز بره بالاتر!!! بنده به حق به تراز دانشگاه رازی کرمانشاه در رشته روزانه کارآفرینی، آینده پژوهشی و مدیریت تکنولوژی برای دعوت به مصاحبه معترضم. کاری به بقیه رشته ها ندارم که به قول برخی داوطلبا همشون دعوت شدند حقشون ضایع میشه و … حرف من اینکه منطقی ترازو در نظر بگیرند. تراز برخی رشته ها رو امسال نسبت به سال ۹۹ با تورم در ایران اشتباه گرفتند.من اعتراضم رو برای سازمان سنجش و هر جا که تونستم نوشتم لطفا دوستان هم رشته ای حمایت کنند.

نوشته شده توسط زهرا

پاسخ سازمان سنجش در اعتراض به حدنصاب بالا بعضی دانشگاه ها برای دعوت به مصاحبه دکتری چنین بوده است:

با سلام داوطلب گرامی تعیین تراز مرحله معرفی به مصاحبه برعهده دانشگاهها و موسسات آموزش عالی پذیرنده می باشد لطفا در صورت داشتن هر گونه اعتراض از دانشگاه مربوطه پیگیری نمایید.

پاسخ سازمان سنجش مورد تراز بالای برخی دانشگاه ها

بنابراین خود دانشگاه ها در مورد تراز قبولی برای دعوت به مصاحبه دکتری تصمیم می‌گیرند و تا زمان اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱ قابل پیش بینی نیست.

نظرات خود را در اینستاگرام اخبار دکتری پی اچ دی نیوز ( phdnews.ir ) مطرح کنید.

مهلت انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱

مهلت انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱ از تاریخ ۲۵ فرودین ماه تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۸ است که در صورت تمدید زمان انتخاب رشته دکترا ، در سایت و اینستاگرام پی اچ دی نیوز ( phdnews.ir ) اطلاع رسانی خواهد شد.

خبر قبلی : نتایج آزمون دکتری ۱۴۰۱