رسانه تخصصی آموزش عالی

تست محوری کنکور دکتری چقدر برای جامعه مفید است و چه تاوانی برای داوطلبان دارد؟

نحوه پذیرش دانشجوی دکتری بصورت آزمون دکتری نیمه متمرکز همیشه با اعتراضاتی توسط دانشگاه ها و یا شکایت های توسط داوطلبان از دانشگاه ها همراه بوده است. در گزارش اختصاصی پی اچ دی نیوز، بیشتر به مشکلات داوطلبان کنکور دکتری پرداخته می شود.

مشکلات کنکور دکتری برای داوطلبان

با ادامه شیوه جاری آزمون دکتری، داوطلبان آزمون دکتری برای رقابت در کنکور، همانند دانش آموزان دبیرستانی، باید بیشتر وقت خود را برای تست زدن صرف کنند.

در حالی که داوطلبان آزمون دکتری از تحصیلات تکمیلی برخوردار هستند و هزینه هر ساعت صرف وقت برای پیدا کردن کتاب های تست کنکور، آموختن تکنیک های تست زنی و شرکت در کلاس های کنکور، بسیار گرانتر از هزینه مادی می باشد.

به گزارش سایت دکتری پی اچ دی نیوز، متاسفانه با تحمیل کنکور برای پذیرش در دوره دکتری، داوطلبان آزمون دکتری قادر به انجام پژوهش و یا مطالعات تخصصی در رشته خود نیستید، بلکه برای یادگیری نکات تست زنی، حتی از خواب کافی نیز بی بهره هستند.

مشکلات کاهش تاثیر کنکور دکتری چیست؟

در ظاهر با کاهش تاثیر کنکور دکتری، دانشگاه ها می توانند با کیفیت ترین دانشجویان را انتخاب کنند تا کارهای پژوهشی و دستاوردهای دانشجویان دکتری، باعث ارتقای رتبه دانشگاه در میان سایر دانشگاه ها شود. اما اعمال پذیرش سلیقه ای در مقطع دکتری و نقطه نظرات شخصی در پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها می تواند باعث ناعدالتی شود و حتی در مواردی باعث شکایت داوطلبان آزمون دکتری نیز شده است. ( ماجرای شکایت ها از آزمون دکتری )

در آزمون دکتری جدید ، همچنین کاهش تاثیر کنکور دکتری در قبولی، مشکلات داوطلبان را برطرف نمی کند و آنها برای کسب رتبه برتر نسبت به رقبا در کنکور دکتری، همچنان باید ماه ها وقت خود را با رازهای تست زنی پر کنند.

«مثال آن‌که راز را با دانش اشتباه بگیرد همانند کسی است که در جستجوی نور؛ چنان شمع را در مشت گیرد که دست خویش سوزانده و شمع را خاموش کند.»

نوشته های اریک ریموند با نام ریشه‌های بی ریشه

از تاثیرات منفی پس از اعلام نتایج اولیه کنکور دکتری، می توان به احساس زیان و درماندگی در داوطلبانی که به نتیجه مطلوب از کنکور دست نیافته اند اشاره کرد.

اخبار مرتبط:

آزمون دکتری اختصاصی توسط دانشگاه ها برگزار خواهد شد؟

به گزارش اخبار دکتری پی اچ دی نیوز، موضوع واگذاری اختیار پذیرش دانشجوی دکتری به دانشگاه ها اردیبهشت ماه 98 نیز از سوی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد و خبرهای با تاکید بر این مهم که پذیرش دانشجویان دکتری باید به طور مستقیم توسط دانشگاه‌ها انجام شود، در رسانه ها منتشر شد، از جمله صحبت های «مجتبی شریعتی نیاسر» در گفت و گو با رسانه ها:

در زمان حاضر قانون مجلس شورای اسلامی این امر را نفی می‌کند و وزارت علوم به دنبال راهکاری برای حل این موضوع است.

مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وقت وزارت علوم

طرح حذف آزمون دکتری

مدتهاست که طرحی در معاونت آموزشی وزارت علوم در خصوص پذیرش دانشجو دکتری در حال تدوین است تا اختیار بیشتری را برای پذیرش دکتری به دانشگاه‌ها واگذار کند. دکتر ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در این مورد عنوان کرده است:

در این طرح عنوان شده نحوه پذیرش دانشجوی دکتری از سیستم سراسری خارج و آزمون های اختصاصی در دانشگاه ها اجرا شود و به نوعی شیوه پذیرش تغییر پیدا کند.

ذاکری، رییس دانشگاه علم و صنعت، ۳۰ آبان ۱۳۹۹

شورای که به سیاست کاهش سهم کنکور دکتری می پردازد

برای بررسی موارد مربوط به ساماندهی آزمون ورود به تحصیلات تکمیلی، یک کمیته مشترک از «ستاد راهبردی شورای نقشه جامع علمی کشور» و «مجلس شورای اسلامی» تشکیل شده است. از جمله مواردی که در این کمینه به آنها پرداخت می شود عبارتند از:

  • ساماندهی کنکور دکتری
  • سهیمه دکتری برای ورود به دانشگاه ها
  • نحوه پذیرش دانشجویان دکتری

به گزارش سایت پی اچ دی نیوز، این شورا توجه ویژه ای به سیاست کاهش سهم‌ کنکور دکتری در پذیرش دانشجویان دکتری دارد.

اخبار مرتبط:

اصلاح قوانین آزمون دکتری

با توجه به اینکه حذف کنکور دکتری باعث نگرانی داوطلبان آزمون دکتری از عدم رعایت عدالت در پذیرش دانشجوی دکتری می شود. هنوز مشخص نیست که آیا کنکور دکتری بطور کامل حذف خواهد شد و یا فقط تاثیر کنکور دکتری در قبولی کاهش می یابد.

به گزارش پی‌اچ‌دی نیوز، قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه آزمون سراسری ورود به دانشگاهها برای دوره های تحصیلات تکمیلی به طور کامل حذف نخواهد شد، گفت:

در رابطه با کنکور دکتری مجلس شورای اسلامی باید اصلاحاتی در قوانین پذیرش خود انجام دهد و برای اینکه مقداری این موضوع روشن تر باشد در جلسه قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی این پیشنهاد مطرح شد که ما سیاست های کلی را تصویب کنیم.

دکتر کبگانیان

اخبار دکتری در اینستاگرام پی اچ دی نیوز

برخی سهمیه های دکتری به دانشگاه ها لطمه می زند

سهمیه ها در آزمون دکتری نیز، همانند طرح حذف کنکور دکتری، همواره محل بحث بوده است، به گزارش سایت آزمون دکتری پی اچ دی نیوز، دکتر کبگانیان با اشاره به اینکه سهمیه های پذیرش در آزمون دکتری بطور کامل حذف نخواهند شد، در خصوص سهمیه های پذیرش دکتری در دانشگاهها گفت:

تعداد زیادی از این سهمیه ها جنبه عدالت خواهی دارد و باید باقی بماند اما برخی از این سهمیه ها به ورودی های دانشگاه ها لطمه جدی زده و باید اصلاح شود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور

سهمیه های موثر در آزمون دکتری هر ساله در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری منتشر می شود.

دفترچه آزمون دکتری 1401-1402

در مورد نحوه فعلی پذیرش در آزمون دکتری و سهمیه های موثر در آزمون دکتری، می توانید دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری را از لینک زیر دانلود فرمایید:

دانلود دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 1401-1402 (‌حجم 2.7MB )

آخرین اخبار دکتری در شبکه اجتماعی لینکدین

در صورتی که در شبکه اجتماعی لینکدین پروفایل کاربری دارید، می توانید برای پیگیری آخرین اخبار آزمون دکتری، لینکدین پی اچ دی نیوز را دنبال کنید.