رسانه تخصصی آموزش عالی

منظور از استعداد تحصیلی در آزمون دکتری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ چیست؟

استعداد تحصیلی دکتری چیست؟

استعداد تحصیلی یکی از درس های عمومی در آزمون دکتری ۱۴۰۲ است که ضریب ۱ را دارد. در این مقاله به بررسی کامل نوع سوالات این درس پرداخته شده است و در انتها لیستی از منابع استعداد تحصیلی دکتری توسط پی اچ دی نیوز تهیه شده است.

ثبت نام کنندگان در کنکور دکتری ۱۴۰۲ بسیار خوش شانس هستند چرا که به دنبال جواب سوال «استعداد تحصیلی چیست؟» همانند شرکت‌کنندگان نخستین آزمون دکتری سراسری سردرگم نیستند.

زمانی که سازمان سنجش تصمیم گرفت سوالات استعداد تحصیلی را برای اولین آزمون دکترای تخصصی نیمه متمرکز طراحی کند، کسی نمی دانست «استعداد تحصیلی دکتری چیست؟» و حتی درخواست حذف این درس از کنکور دکتری را داشتند.

در زیر نمونه ای از تبادل نظر های داوطلبان اولین کنکور دکتری درباره استعداد تحصیلی قرار داده شده است که باعث می شود استرس آنها را بهتر درک کنیم.

اي‌كاش از ايشان [معاون سازمان سنجش] مي‌خواستيد كه درس هوش و استعداد تحصيلي را از آزمون دكتري حذف كنند. به خدا درس بيخودي است.

نوشته شده توسط امید

درسی که هیچ منبع و کتاب خاصی نداره و فقط داوطلبان را الکی خسته می‌کنه.

نوشته شده توسط علی

واقعا با این سیستم اینها که هر روز یه برنامه دارند، عدالت آموزشی برقرار شده است؟ پس این‌همه اعتراض داوطلبان و دانشگاهها برای چیست؟ حتما آقایان سازمان به اصطلاح سنجش و وزارت علوم صلاح داوطلبان را بهتر می‌دانند؟ اصلا همه چیز از حرف‌های هر روزه این آقایان مشخص است! می‌گید نه! آرشیو اخبار مربوط به دکتری را در یک‌سال اخیر مرور کنید.

نوشته شده توسط ز.س

مرحله مصاحبه باید به طور کامل حذف شود و سولات تخصصی‌تر شوند. تا این کار انجام نشود عدالت در این آزمون برقرار نخواهد شد!

نوشته شده توسط پیمان

آقای خدایی دلایل خود را به نظر سنجی دانشجویان استناد می کند. در صورتی که نحوه برگزاری آزمون باید از اساتید برجسته دانشگاه نظر سنجی شود. آقای خدایی چند درصد از اساتید دانشگاه با نحوه برگزاری آزمون دکتری موافق هستند؟ آیا سوابق تحصیلی مهمتر می باشد که دانشجو حد اقل 2 سال برای این سوابق زحمت کشیده است یا نمره آزمونی که داوطلبان حداکثر شش ماه برای آن وقت می گذارند؟ آیا برای ممملکت ما حفظ طوطی وارد دروس مهم است یا سوابق تحصیلی؟ آیا معدل ملاک و معیاری خوبی می باشد؟ دانشجویی از دانشگاه آزاد روستای فلان با معدل 19.75 فارغ می شود و دانشجویی دیگر با معدل 17 از دانشگاه شریف فارغ التحصیل می شود. ارزش کدام بیشتر است؟ شما که حرف از عدالت زده اید تاکنون در هیچ یک از آزمون های گرفته شده عدالتی دیده نشده است

نوشته شده توسط حسین

پی اچ دی نیوز ( PhdNews.ir ) قصد دارد در این مقاله به سوال کلیشه ای «استعداد تحصیلی دکتری چیست» بپردازد و جزئیات کامل سوالات هوش و استعداد تحصیلی آزمون دکتری ۱۴۰۲ را بررسی کند.

در مقاله بعدی نیز به معرفی منابع استعداد تحصیلی آزمون دکتری ۱۴۰۲ خواهیم پرداخت که شامل کتاب ، جزوه و کلاس آنلاین استعداد تحصیلی می باشد.

استعداد تحصیلی در کدام آزمون ها وجود دارد؟

برخی داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۲ مانند فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) و یا سایر رشته های مدیریت ، ممکن است قبلا تجربه هوش و استعداد تحصیلی جی مت (GMAT) را با عنوان استعداد تحصیلی ارشد داشته باشند.

علاوه بر اینکه هوش و استعداد تحصیلی gmat در کنکور ارشد هم وجود دارد ، بلکه شاهد این هستیم که درس استعداد تحصیلی به آزمون دکتری تخصصی وزارت بهداشت نیز راه پیدا کرده است.

استعداد تحصیلی علوم پزشکی نیز دارای مباحث درک مطلب، استدلال منطقی/تجسمی، تحلیلی و کمی است که در سال های اخیر به آزمون دکتری تخصصی وزارت بهداشت اضافه شده است.

بنابراین نه تنها استعداد تحصیلی در آزمون ارشد و دکتری وزارت علوم وجود دارد بلکه داوطلبان کنکور دکتری وزارت بهداشت نیز با آن درگیر هستند.

خوشبختانه منابع دکتری استعداد تحصیلی بصورت ویژه برای هر آزمون در دسترس است.

مثلا کتاب استعداد تحصیلی سنا و جزوه قوی پنجه می تواند همه مباحث استعداد تحصیلی وزارت بهداشت را پوشش دهد. لیست تمامی اساتید استعداد تحصیلی دکتری وزارت علوم و بهداشت در انتهای مقاله لیست شده است.

⚑ دانلود سوالات استعداد تحصیلی گروه پزشکی سال های گذشته نیز از طریق صفحه دکتری تخصصی سایت سنجش پزشکی sanjeshp.ir ( مرکز سنجش پزشکی مجری آزمون دکتری وزارت بهداشت است ) امکان پذیر می باشد که بسیار مشابه با هوش و استعداد تحصیلی دکتری وزارت علوم است.

استعداد تحصیلی یعنی چه؟

استعداد تحصیلی به انگلیسی معادل عبارت Educational Talent است و سوالات استعداد تحصیلی معیاری برای سنجش عملکرد ذهنی و استعداد متقاضیان ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ می باشد.

بیشتر داوطلبان آزمون دکتری پس از خواندن تعریف بالا از استعداد تحصیلی، با کامنت زیر دچار گمراهی می شوند:

استعداد تحصیلی رو باید بدون مطالعه زد، من همین جوری ۴۸ درصد زدم

نوشته شده توسط محسن

حقیقت این است کیفیت سوالات استعداد تحصیلی سازمان سنجش در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است.

به همین دلیل یادگیری استعداد تحصیلی و آمادگی برای استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۲ نیازمند مطالعه و تمرین زیاد است.

سوالات استعداد تحصیلی در آزمون دکتری چیست؟

این سوالی است که بیشتر داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ برای اولین بار با آن مواجه می شوند و می خواهند بدانند که کدام بخش از استعداد تحصیلی ارزش وقت گذاشتن دارد.

من درس استعداد رو فعلا نخوندم، با توجه به وقت اندک بنظر شما کدوم بخش استعداد درصدآورتر است و بیشتر سوال تکراری داره؟

لطفا راهنمایی کنید واقعا نیاز به راهنمایی دوستانه شما دارم

کدوم بخش استعداد رو بخونم شاید بهتر نتیجه بگیرم که فکرم هم متمرکز باشه

نوشته شده توسط زهرا

قبل از پاسخ به این کامنت ، ابتدا نگاهی به انواع سوالات استعداد تحصیلی در کنکور دکترا داشته باشیم.

سوالات استعداد تحصیلی در آزمون دکتری ۱۴۰۲ دارای بخش های مختلفی است که در جدول زیر تفکیک شده اند:

مباحث استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۲ تعداد سوالات در آزمون دکتری ۱۴۰۲
بخش اول:
سوالات درک مطلب 
۸ سوال
بخش دوم:
استدلال منطقی ( همه گروه‌ ها به جز فنی مهندسی )
استعداد تحصیلی تجسمی ( گروه فنی مهندسی )
۷ سوال
بخش سوم:
استعداد تحصیلی تحلیلی ( استعداد تحلیلی )
۸ سوال
بخش چهارم:
استعداد تحصیلی کمیتی
۷ سوال
جدول انواع سوالات استعداد تحصیلی دکتری

بیشتر داوطلبان در آزمون دکتری ( رشته های غیر فنی ) ترجیح می دهند بخش های ریاضی و تحلیلی استعداد تحصیلی را کنار بگذارند تا وقت بیشتری را صرف درک مطلب و استدلال منطقی نمایند. این افراد در‌ پایان زمان آزمون اگر فرصتی داشته باشند به سراغ سوالات کمیتی نیز می روند.

همانطور که در جدول بالا برای مشخص است، سوالات استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۲ فنی مهندسی با سایر گروه های امتحانی متفاوت است و جواب کامنت زیر نیز یک نه بزرگ است.

سلام دوستان کتاب استعداد تحصیلی برای همه رشته ها یکسانه؟ مثلا من مهندسی مواد هستم چی باید بخونم؟

نوشته شده توسط سیما

داوطلبان استعداد تحصیلی دکتری فنی مهندسی باید به سوالات استعداد تحصیلی تجسمی به جای استدلال منطقی پاسخ دهند.

سوالات استعداد تحصیلی گروه فنی مهندسی در بخش های دیگر مطابق جدول زیر با سایر گروه های آزمایشی یکسان است.

دفترچه استعداد تحصیلی دکترینوع سوالات بخش دوم
استعداد تحصیلی دکتری کشاورزی ۱۴۰۲استدلال منطقی
استعداد تحصیلی دکتری علوم انسانی ۱۴۰۲استدلال منطقی
استعداد تحصیلی علوم پایه ۱۴۰۲استدلال منطقی
سوالات استعداد تحصیلی دکتری زبان ۱۴۰۲استدلال منطقی
استعداد تحصیلی هنر ۱۴۰۲استدلال منطقی
استعداد تحصیلی دامپزشکی ۱۴۰۲استدلال منطقی
استعداد تحصیلی فنی مهندسی ۱۴۰۲استعداد تحصیلی تجسمی
نوع سوالات بخش دوم استعداد تحصیلی در آزمون دکتری ۱۴۰۲

متقاضیان ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ می توانند کلید و سوالات استعداد تحصیلی فنی ۱۴۰۱ و سایر گروه های امتحانی را در این خبر دانلود کنید:‌ دانلود سوالات استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۱

داوطلبان بعد از دانلود سوالات استعداد تحصیلی از لینک بالا ممکن است این سوال را بپرسند

سلام تو رو خدا بگید چطور میشه این استعداد تحصیلی رو خوند؟ من ریاضی ضعیفه ..اینا که همش تناسب و درصدو…است ….؟؟؟؟؟؟؟؟

نوشته شده توسط زهره

اما سوالات ریاضی استعداد تحصیلی همه گروه های امتحانی در یک سطح نیست، مثلا سوالات استعداد تحصیلی گروه زبان در بخش ریاضی (بخش کمیتی) ساده تر از گروه فنی است.

به همین دلیل در ادامه هر یک از بخش های سوالات استعداد تحصیلی توضیح داده شده اند.

✔️ درک مطلب استعداد تحصیلی در آزمون دکتری ۱۴۰۲ چیست؟

⚑ بخش درک مطالب استعداد تحصیلی شامل ۲ متن تخصصی به زبان فارسی است که شامل چند پاراگراف مستقل می باشد.

⚑ در انتهای هر متن ۴ سوال درک مطلب وجود دارد که داوطلب باید به آنها پاسخ دهد.

⚑ برای پاسخ به این سوالات، درک معانی و ساختارهای موجود در یک متن مهم است. سوالات درک مطلب برای هر گروه آزمایشی بصورت مستقل طراحی می شوند. هر متن بین ۲۰۰ الی ۴۰۰ کلمه دارد.

برای بعضی از داوطلبان آزمون دکتری سوالات درک مطلب استعداد تحصیلی سخت محسوب می شود مثلا دوستی از عدم جواب قطعی در سوالات درک مطلب گفته و به رشته های ریاضی توصیه می کند به جای بخش درک مطلب روی بخش کمیتی وقت بگذارند:

سلام. با توجه به اینکه رشتتون ریاضی هستش بهتره روی بخش کمیتی وقت بزارید. چون میشه ب جواب قطعی رسید اما در سوالهای درک مطلب و متنی کار کمی سخت است.

نوشته شده توسط ساناز

✔️ سوالات استدلال منطقی در آزمون دکتری ۱۴۰۲ چگونه است؟

⚑ همانطور که قبلا هم اشاره شد ، گروه فنی مهندسی به سوالات منطقی پاسخ نمی دهند.

⚑ سوالات استدلال منطقی نیاز به مهارت شناخت انواع استدلال، چگونگی تضعیف یا تقویت یک استدلال ، ایجاد فرضیه برای استدلال یا نتیجه‌گیری دارد.

⚑ در سوالات این قسمت ابتدا یک گزاره در حد یک پاراگراف مطرح می ‌شود و داوطلب باید بر اساس برداشتی که از پاراگراف داشته است یکی از گزینه ‌ها را انتخاب کند.

بخش منطقی استعداد تحصیلی آزمون دکتری معمولا از اولویت دوم در پاسخگویی برخوردار است. مثلا شبنم پرسیده:

سلام. من حس میکنم که امکان پاسخگویی به همه سوالات در زمان مد نظر کمی سخت باشه، آیا بهتر نیست که به سه دسته از سوالات با حوصله بیشتری پاسخ بدیم تا اینکه هر ۴ دسته را پاسخ بدیم؟

و فکر میکنید درست پاسخ دادن به کدوم دسته از سوالات احتمالش بالاتره؟

نوشته شده توسط شبنم

که در جواب آن دوستی این پاسخ را داده است:

شبنم جان سلام

طبق نقاط قوت خودت و چون وقت سوالات برای حل ۷۰% سولات طراحی شده است بهتره همون ۳ دسته را جواب بدی و اولویت رو خودت باید تعیین کنی و معمولا ۱-درک مطلب۲-منطقی۳-کمیت و ۴- تحلیلی(اگر گروه فنی و مهندسی نیستی)

نوشته شده توسط mahsa

از طرفی سوالات استدلال منطقی در آزمون دکتری از نظر خیلی ها ممکن است بی منطق ترین سوالات باشد:

سلام سوالات استعداد رو فقط ریدینگاشو میتونیم خوب جواب بدیم وگرنه سوالات استدلالی سوالاتی فوق العاده بی منطق هستن چون هرکسی استدلالی برای خودش داره سوالات اخری هم میشه جوابشون داد فقط زمان خیلی کمه.پیشنهاد میکنم وقت خودتون رو روی استعداد نذارین.

نوشته شده توسط ملیحه السادات

⏹ شما نظرتون چیه؟ داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۲ می توانند نظرات خود را در شبکه اجتماعی توئیتر با هشتگ #پی_اچ_دی_نیوز مطرح کنند و یا اکانت توییتر اخبار دکتری پی اچ دی نیوز را منشن نمایند تا بهترین توییت ها درباره سوالات استدلال منطقی در همین این قسمت از مقاله جایگذاری و منتشر شوند.

✔️ سوالات استعداد تحصیلی تجسمی در آزمون دکتری ۱۴۰۲ چیست؟

⚑ سوالات استعداد تحصیلی فنی مهندسی شامل سوالات تجسمی به جای سوالات بخش منطقی است.

⚑ سنجش قدرت تجسم و میزان دقت و هوش تصویری داوطلبان گروه فنی مهندسی ، هدف اصلی سوالات تجسمی در آزمون دکتری ۱۴۰۲ می باشد.

⚑ سوالات تجمسی به اشکال دو بعدی و سه بعدی اشاره می کند و داوطلب باید ارتباط بین شکل ها و الگوی آنها را درک نماید تا بتواند شکل نهایی را تشخیص دهد.

موضوعی برای بحث در توییتر؛

سلام دوستانس

کسی یه منبع مناسب برای قسمت تجسمی استعداد نمیشناسه؟

تو این مدت باقیمانده فقط میتونم رو این قسمت کار کنم ولی سوالات سالهای گذشته خیلی کم اند.

ممنون میشم اگه کتاب یا جزوه ای معرفی کنید.

نوشته شده توسط یه آشنا

⏹ داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۲ اگر منابع مناسبی برای بخش تجسمی استعداد تحصیلی پیدا کردن می توانند آنها را با هشتگ #پی_اچ_دی_نیوز در توئیتر مطرح کنند و یا اکانت توییتر اخبار دکتری پی اچ دی نیوز را منشن نمایند.

توئیت های که منابع خوبی برای بخش سوالات تجسمی استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۲ معرفی کرده باشند در همین قسمت به شکل نقل قول معرفی می شوند و در داخل توئیتر هم برای بیشتر دیده شدن لایک و ریتیوت خواهند شد.

✔️ سوالات استعداد تحصیلی تحلیلی دکتری ۱۴۰۲ چگونه است؟

⚑ سوالات استعداد تحصیلی تحلیلی نیازمند سه گام اصلی زیر می باشد:

۱- مدل سازی مسئله تعریف شده بر اساس قواعد موجود ۲- خلاصه کردن قواعد بر اساس مدل بدست آمده ۳- پاسخ به سوالات براساس مدل و قواعد مسئله

⚑ داوطلبان کنکور دکتری ۱۴۰۲ می توانند نمونه سوالات استعداد تحصیلی تحلیلی را در دفترچه شماره ۲ (سوالات آزمون دکتری ۱۴۰۱) که توسط پی اچ دی نیوز برای گروه های امتحانی مختلف تفکیک شده اند مشاهده کنند.

این ممکنه بعدا سوال خیلی از داوطلبان آزمون دکتری باشه که امیدوار هستند بتوانند در آزمون دکتری ۱۴۰۲ به سوالات تحلیلی جواب دهند:

سلام،من با وجود خوندن کتاب استعداد اصلا نمیتونم تست تحلیلی بزنم،چیکار کنم؟چی بخونم تا بتونم جواب بدم.

نوشته شده توسط امیدوار

اگر شما هم این مشکل را پیدا کردید ، راه حل فقط «تمرین بیشتر» است. معمولا یک کتاب هم برای آشنایی با مفاهیم و نکته های استعداد تحصیلی کافی است و فقط باید نمونه سوالات سال های بیشتری را بخوانید.

تلنتی های عزیز ( منظور کسانی که از هوش و استعداد بالایی برخوردار هستند ) می تونند از سایت دکتری پی اچ دی تلنت (PhdTalent) که یک سایت با سرعت فوق العاده سریع و در عین حال کاملا ساده و بدون هیچ گونه تبلیغات آزاردهنده ای است سوالات استعداد تحصیلی دکتری سال های گذشته را دانلود نمایند:

🔗 دانلود رایگان سوالات استعداد تحصیلی آزمون دکتری سال های ۹۳ ، ۹۴ ، ۹۵ ، ۹۶ ، ۹۷ ، ۹۸ ، ۹۹ ، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ( نمونه سوالات دکتری بصورت PDF در سایت پی اچ دی تلنت PhdTalent )

ممکن است خیلی ها موافق یا مخالف جمله زیر باشند:

سوالات قسمت تحلیلی و کمیتی خیلی وقت گیر و نیاز به دقت زیاد داره

هر نظری درباره سوالات قسمت تحلیلی و کمیتی استعداد تحصیلی داشتید قبل از زمان برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۲ در توئیتر با هشتگ #پی_اچ_دی_نیوز مطرح کنید. در ادامه درباره سوالات کمیتی توضیح داده شده است.

تبادل نظر استعداد تحصیلی پی اچ دی نیوز چگونه است؟‌ ارسال سوالات و توییت ها درباره استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۲ از طریق هشتگ #پی_اچ_دی_نیوز و یا مشن کردن اکانت توییتر اخبار دکتری پی اچ دی نیوز باعث خواندن راحتر توییت ها درباره کنکور دکتری ۱۴۰۲ و انتشار آنها در سایت پی اچ دی نیوز می شود.

صفحات اجتماعی زیر نیز با هدف تعامل با داوطلبان کنکور دکتری ۱۴۰۲ توسط پی اچ دی نیوز راه اندازی شده اند:

✔️ سوالات استعداد تحصیلی کمیتی در کنکور دکتری ۱۴۰۲ چگونه است؟

⚑ سوالات کمیتی به معنی سوالات ریاضی و عددی است. بنابراین سطح سوالات با توجه به نوع گروه امتحانی، متفاوت است.

⚑ سخترین سوالات استعداد تحصیلی دکتری ، سوالات کمیتی هستند و هدف از آن سنجش میزان تسلط داوطلبان آزمون دکتری به مفاهیم پایه ریاضی و هوش عددی است.

⚑ سوالات کمیتی می تواند شامل سوالات حل مسئله ، سوالات مقایسه های کمی ، کار با داده های آماری ، هوش عددی و هندسه باشد.

⚑ تکنیک های تست زنی برای موفقیت در سوالات استعداد تحصیلی کمیتی بسیار مفید است. پی اچ دی نیوز در این مقاله بعدی به بررسی کتاب های نکته و تست استعداد تحصیلی خواهد پرداخت.

من حل کردنیم خوبه کمیتی رو ترجیح می دم، تحلیلی ها خیلی وقت گیرن.

نوشته شده توسط مونس

شما چطور؟ اگر کمیتی را به تحلیل ترجیح می دهید و یا تمایل به بحث و تبادل نظر درباره آزمون استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۲ دارید می توانید در تبادل نظر استعداد تحصیلی آزمون دکتری «پی اچ دی نیوز» در توییتر شرکت کنید.

ضریب استعداد تحصیلی در آزمون دکتری چه تاثیری دارد؟

همانند درس زبان در آزمون دکتری، ضریب استعداد تحصیلی دکتری نیز یک است.

سلام دوستان…. استعداد تحصیلی چقد تاثیر گذاره؟ شنیدم ضریب ۱هست… بخونم یا نه؟؟؟

نوشته شده توسط دانشجو

با وجود اینکه استعداد تحصیلی کنکور دکتری ضریب پایینی نسبت به دروس تخصصی دارد اما مطالعه حداقل یک کتاب استعداد تحصیلی برای آن توصیه می شود.

به نظرتون با اینکه ضریب دروس تخصصی خیلی بیشتره، با حذف استعداد تحصیلی در آزمون میشه به قبولی امیدوار بود؟

نوشته شده توسط فیروزمندی

برخی داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۲ اهمیت سوالات استعداد تحصیلی را به دلیل ضریب ۱ دست کم می گیرند، در حالیکه اتفاقا در بین رتبه های برتر کنکور دکتری که نمره دروس تخصصی شان معمولا به هم نزدیک است، در استعداد تحصیلی و زبان پراکندگی درصدشان خیلی زیاد است و عملا رقابت بین داوطلبان کنکور دکتری تخصصی ۱۴۰۲ در این دو درس است.

کلاس آنلاین استعداد تحصیلی دکتری بهتر است یا مطالعه کتاب؟

داوطلبانی که مطالعه کتاب را به کلاس های آنلاین و حضوری ترجیح می دهند و از وقت کافی نیز برخوردار هستند، برای مطالعه استعداد تحصیلی آزمون دکتری ۱۴۰۲ یک کتاب هم کافی است و مسئله اصلی حل کردن نمونه سوالات بیشتر و تمرین است.

برای داوطلبانی که از کلاس های استعداد تحصیلی آنلاین و یا ضبط شده (آفلاین) استفاده می کنند نیز پی اچ دی نیوز شروع کلاس های استعداد تحصیلی آزمون دکتری ۱۴۰۲ توسط افراد و موسسات را اطلاع رسانی خواهد کرد و بازخورد شرکت کنندگان را در شبکه های اجتماعی جمع آوری می کند تا بتواند با نقد و مقایسه دوره ها، باعث صرفه جویی در وقت داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۲ شود.

به گزارش پی اچ دی نیوز ، کتاب استعداد تحصیلی قیمت بالایی در مقایسه با دوره های آنلاین ندارد و تا زمان برگزاری کلاس های آموزشی استعداد تحصیلی دکتری ، می تواند اولین انتخاب برای شروع باشد.

همچنین با پیگیری اخبار دکتری از سایت پی اچ دی نیوز ( phdnews.ir ) ، از ثبت نام وبینارهای استعداد تحصیلی رایگان برای آزمون دکتری ۱۴۰۲ مطلع شوید.

جوایز رتبه های تک رقمی کنکور دکتری ۱۴۰۱ را در این خبر بخوانید : جوایز کنکور دکتری ۱۴۰۱ برای رتبه های برتر دکتری چیست؟

منابع استعداد تحصیلی پی اچ دی نیوز برای آزمون دکتری ۱۴۰۲ چه هستند؟

منابع استعداد تحصیلی دکتری ۱۴۰۲ چیست؟ پی اچ دی نیوز ( PhdNews.ir ) فهرست کاملی از استاد های استعداد تحصیلی و موسسه های کنکور دکتری که کتاب و جزوه ارائه می دهند و یا دوره های استعداد تحصیلی دکتری برگزار می کنند را به عنوان منابع استعداد تحصیلی آزمون دکتری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ معرفی کرده است.

برای استعداد تحصیلی کتاب های مختلفی وجود دارد که ممکن است با بعضی از آنها آشنا نباشید.

در فهرست منابع استعداد تحصیلی پی اچ دی نیوز برای دکتری ۱۴۰۲ تلاش شده است نام تمام اساتید مطرح ، جزوه ها و یا موسسات و افراد برگزار کننده کلاس آنلاین استعداد تحصیلی بطور کامل لیست شوند و با معرفی منابع جدید و اضافه شدن آنها تا زمان برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۲ این فهرست بروز نگه داشته شود.

⏹ در صورتی که منابع جدیدی برای استعداد تحصیلی دکتری غیر از ۲۰ مورد زیر پیدا کردید، می توانید از طریق راه های ارتباطی با پی اچ دی نیوز در شبکه های اجتماعی و یا با استفاده از هشتگ #پی_اچ_دی_نیوز در توئیتر مطرح نمایید تا دیگر داوطلبان نیز با آن منبع آشنا شوند.

  1. مسیح خواه
  2. دکتر وکیلی
  3. دکتر خلیلی
  4. دکتر خیرآبادی
  5. دکتر گیلک
  6. استاد لقمانی
  7. استاد عرفانیان
  8. صداقت ( مدیریت )
  9. استاد علیرضا مروج موسسه ماهان
  10. محسن طورانی
  11. مجید رضایی ( آیا کتاب نکات کلیدی آزمون استعداد تحصیلی دکتری نوشته مجید رضایی دوباره چاپ شده است؟ )
  12. قوی پنجه ( برای گروه پزشکی )
  13. انتشارات فرهنگ
  14. نخبگان شریف
  15. حسین نامی موسسه مدرسان
  16. پوران پژوهش
  17. چتر دانش
  18. موسسه پارسه
  19. سنجش امیرکبیر
  20. نوگام

فهرست منابع استعداد تحصیلی پی اچ دی نیوز برای آزمون دکتری ۱۴۰۲ در دست بروز رسانی است و توضیحات بیشتری درباره منابع در سایت پی اچ دی نیوز ( PhdNews.ir )‌ قرار خواهد گرفت پس با ما همراه باشید.

★ با Bookmark کردن این صفحه در مرورگر خود ، راحتر به این صفحه برگردید. چرا که پی اچ دی نیوز ، تا رسیدن روز برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۲ بصورت مداوم سعی می کند منابع جدید استعداد تحصیلی را به این لیست اضافه خواهد کرد.

⏹ همچنین «فهرست منابع استعداد تحصیلی پی اچ دی نیوز برای آزمون دکتری ۱۴۰۲» را به دوستان خود معرفی کنید و از آنها بخواهید اگر منابع دیگری می شناسند با منشن کردن پی اچ دی نیوز یا با استفاده از هشتگ #پی_اچ_دی_نیوز در توئیتر معرفی کنند تا به این فهرست اضافه شود.

سپاس از همراهی شما و با آرزوی قبولی در آزمون دکتری ۱۴۰۲